Med Support dator får du en trygg och enkel användning av datorn

Med vår tjänst Support dator är hjälpen inte längre bort än ett telefonsamtal eller e-post-meddelande.

Vi har samma målsättning som du - en väl fungerande IT-miljö. Både du som kund och vi som leverantör vinner på att allting fungerar så bra som möjligt.

Tjänsten erbjuds till en fast månadskostnad. Det gör det lätt att budgetera och minskar risken för obehagliga extrakostnader i form av timdebitering för felsökning.

Med tjänsten Support dator får du en trygg och enkel användning av datorn 

 

Support 

Supporten hanteras av Griffels tekniker via telefon, e-post, fjärrstyrningsverktyg eller av konsult på plats.


Definition 

Med dator avses PC eller Mac. Surfplattor och mobiltelefoner hanteras av Griffels tjänst ”Support smartphone”.

Vilka områden ingår i tjänsten:


Operativsystem

  • Kontroll och installation av säkerhetsuppdateringar till operativsystemet (vid antivirus från Griffel)
  • Konfiguration mot centrala filresurser
  • Användaranpassningar t.ex. skärmupplösning, strömsparfunktioner, musinställningar etc.
  • Uppdatering av drivrutiner, support och felsökning ingår till de drivrutiner som följer med datorpaket vid leverans
  • Felsökning vid problem relaterade till operativsystemet


Nätverk

  • Ej kontakt med resurser på det lokala nätverket så som skrivare och fil-utdelningar
  • Problem att komma ut på internet
  • Upplever fördröjningar eller seghet som kopplas till användning av nätverket eller Internet

Trådlöst nätverk - Wifi*

  • Konfiguration av inställningar
  • Ej kontakt med resurser på det lokala nätverket så som skrivar- och filutdelningar
  • Problem att komma ut på Internet
  • Upplever fördröjningar eller seghet som kopplas till användning av nätverket eller Internet


VPN*

  • Konfiguration av VPN-konto på klienten
  • Felsökning vid problem med uppkopplingen


Webbläsare

  • Kontroll och uppdatering av Flash, Java och Silverlight.
  • Uppdatering av webbläsare (standard i operativsystem)
  • Säkerhetsrelaterade och kompabilitetsproblem i webbläsaren


Office 365*

  • Ser till att programmen i Office-paketet startar och fungerar
  • Konfiguration av Outlook
  • Hjälp med delning av dokument och synkronisering i OneDrive for Business
  • Hjälp med synkronisering av dokumentbibliotek i SharePoint
  • Grundläggande funktioner i Skype for Business

Antivirus** 

  • Kontroll av antivirusskyddet och uppdateringen av definitionsfilerna
  • Återskapande eller rensning av filer som hamnat i karantän


E-post* 

  • Konfiguration av e-postkonto på klienten
  • Uppläggning av kalender på klienten
  • Konfiguration av gemensamma resurser på klienten
  • Hjälp vid problem att skicka eller ta emot e-post

Skrivare*

  • Konfiguration av skrivare/skrivarköer på klienten
  • Installation av skrivardrivrutiner på klienten
  • Utskriftsproblem (ej problem på skrivaren)


FTP/Lagringsplats* 

  • Uppmappning av enheten på klienten
  • Guidning i hur platsen går att nå


Backup* 

  • Installation av backupklient på datorn

En förutsättning för att Griffel kan leverera tjänsten är att datorn föregåtts av en kundanpassning eller är genomgången av Griffel (separat pris). Ett godkänt antivirusprogram är också ett krav.

 

* Om Griffel levererar tjänsten
** Om programmet är levererat eller godkänt av Griffel

Kontakta oss för mer information!

 

Valle Gudmundsson

E-post
0470 - 73 01 86

Stefan Johansson

E-post
0470 - 72 30 43

Mathias Trenck

E-post
0470 - 72 30 58

Staffan Ljungdahl

E-post
0470 - 72 30 51