Nyheter
Galvin Green valde lokal IT-partner för global tillväxt – Griffel tog helhetsansvaret
Galvin Green är ett svenskt företag med säte i Växjö som specialiserat sig på att utveckla och sälja högteknologiska golfkläder. Företaget finns även representerat med kontor i UK och USA. Bolaget grundades 1990 av Tomas Nilsson och har sedan dess blivit ett välkänt varumärke inom golfvärlden, både i Sverige och internationellt.
Verksamhet:
Galvin Green bedriver försäljning av textilier, främst inom fritidssektorn, med fokus på funktionella golfkläder.
Produkter:
Sortimentet inkluderar tekniskt avancerade plagg som är designade för att ge optimal komfort och prestanda i alla väderförhållanden.
Marknad:
Företaget är aktivt i Europa, Nordamerika och Asien, och har ett starkt rykte bland golfspelare.
> Läs mer om Galvin Green (https://www.galvingreen.com/)
Vad kunden sökte
Galvin Green sökte en samarbetspartner som kunde stödja deras fortsatta utveckling genom att ta ett helhetsgrepp om deras IT-infrastruktur. De såg samtidigt ett värde i att få kontroll och behovet av inventering av licenser, informationslagring och hårdvara.
En viktig faktor för kunden var att leverantören skulle ha en lokal närvaro i Växjö, där huvudkontoret och majoriteten av personalen är baserad, för att möjliggöra stöd på plats vid behov.
Galvin Green uttryckte också en önskan om att ha en leverantör som agerar proaktivt vid förändringar i verksamheten och som kan samverka när nya behov uppstår.
Lösning
Projektet började med att vi lyssnade på vad som var viktigt för Galvin Green i IT-leveransen - särskilt kring behovet av åtkomst till IT-miljön, önskad supportnivå och hur de föreställde sig att samarbetet skulle fungera. Flera av oss från Griffel som skulle arbeta med kunden, både under och efter projektet, deltog vid ett frukostmöte hos kunden där vi presenterade oss för hela personalstyrkan.
Sedan genomförde vi en inventering av alla användare, hårdvara, licenser och programvaror. Resultatet visade att antal licenser och mängden lagringsutrymme kunde minskas, vilket innebar en kostnadsbesparing för kunden.
Vi tog därefter stegvis över hela IT-infrastrukturen och installerade nätverksutrustning, skrivare, konferensrumsutrustning och datorer. Parallellt etablerade vi en servermiljö i Microsofts molnplattform där kundens olika programvaror installerades och befintlig information migrerades till.
I det sista steget rullade vi ut datorer och mobiltelefoner till användarna, som var färdigkonfigurerade med användarkonton och profiler.
Projektet avslutades med en hänvisning till vår servicedesk, våra återkommande driftmöten samt kundens säljkontakt.
Exempel på produkter och tjänster som ingår i leveransen:
Internettjänst
Switch som tjänst
Brandvägg som tjänst
Trådlöst nätverk
Serverdrift i Molnet
Griffel 365
- Microsoft 365 Licenser
- Användare support
- Hantering av klientdatorer/mobiler
Pålitlig hårdvara hyr
Samverkansformer
Förhöjd SLA
Nimblr
Operativsystemsdrift
VPN
VPS
Webbfilter
Skrivare
- Serviceavtal
Konferensrumsutrustning
Resultat
Björn winberg, CFO på Galvin Green säger:
Intressant med detta case
Projektledaren Anja på Griffel lyfter fram hur viktigt det var att få med användarna – inte bara i Växjö, utan även i UK och USA – både under projektets gång och i den löpande servicen efteråt. Att hantera olika tidsskillnader och samtidigt leverera hög service har varit en lärorik och utvecklande del av samarbetet.
“Vi älskar den här typen av uppdrag där vi verkligen kan göra skillnad. Att få rensa bort onödig hårdvara, data och licenser och ersätta dem med en modernare plattform är verkligen tillfredsställande.”