Gruppchatt med externa användare i Teams GA

En ny extern gruppchattfunktion gör det möjligt för användare att initiera och delta i gruppchattar med användare utanför organisationen (AAD-identitet krävs). Genom att utöka den befintliga möjligheten för Teams-användare att hitta, delta i 1:1-chatt, ringa och konfigurera möten med externa användare stödjer extern gruppchatt i Teams upp till 250 deltagare i flera organisationer i en enda chatt. 

 

När händer det här?

Vi kommer att börja rulla ut detta i mitten av maj och räknar med att slutföra utrullningen i slutet av juli.

 

Hur detta kommer att påverka din organisation

När din organisation har sammanslutits med en annan organisation kan användare starta en chatt på samma sätt som de skulle göra med någon i organisationen. Tryck bara på den nya chattikonen, ange mottagarens e-postadress och tryck på alternativet Sök externt för att hitta användaren. Du kan lägga till upp till 250 deltagare i en enda gruppchatt.

Den här distributionen av externa gruppchattar ändrar inga tidigare organisationsinställningar. 

 

Vad du behöver göra för att förbereda dig

Öppen sammanslutning är standardinställningen i Teams. Om du vill begränsa de organisationer som användarna kan kontakta eller kan kontaktas av och de grupper och användare som kan delta kan du hantera listan över tillåtna eller blockerade domäner och användare från Teams Administrationscenter.

 

Här kan ni läsa mer:

https://docs.microsoft.com/sv-se/microsoftteams/manage-external-access