5 tips för lyckad konvertering

Vad vill ni att besökarna ska göra på eran webbplats? Det är självklart att du vill få ut något utav trafiken som kommer in, så hur kan vi få ut det mesta? I den här artikeln kommer vi gå igenom 5 tips för att öka konverteringen på er webbplats! 

Konvertering handlar om att få besökarna på din webbplats att genomföra de stegen som du vill att de ska genomföra. Det kan innebära allt ifrån att ta kontakt med er, ringa till er kundtjänst, registrera sig för ert nyhetsbrev och framförallt köpa era tjänst eller produkter. Genom att öka konverteringen effektiviserar du sättet att få fler kunder och det är precis den vägen du ska få lära dig idag!

1. Designa för alla

Första steget är att se över så att er webbplats är användarvänlig på alla enheter, kunderna ska kunna använda er webbplats på dator, mobil, surfplatta mm. 

För att göra er hemsida så användarvänlig som möjligt bör ni börja med följande: 

  1. Skapa enklare sätt att använda webbplatsen på. Funktioner så som skärmläsare hjälper personer med nedsatt syn att använda sig utav hemsidan.
  2. Gör texten lätt att läsa genom en lättläst layout, skapa mindre uppdelade stycken, rubriker och kursiv stil.
  3. Forma en enkel logisk struktur i texten vilket förenklar navigering och gör det tydligt vart man är. Oftast följer de flesta webbplatser normer, exempel på detta är att webbplatser ofta länkar tillbaka till startsidan när man klickar på loggan i hörnet.
  4. Säkerställa att laddningstiden sker så snabbt som möjligt, även om besökaren har långsam uppkoppling. 

Eftersom majoriteten av dagens surfande sker via surfplattor och mobiler behöver även webbplatsen vara anpassad för detta.

Genom att följa dessa steg kan du göra din hemsida mer användarvänlig för mobila enheter:

  1. Besökarna ska inte kunna zooma in/ut med fingrarna.  
  2. Texten ska ha bokstäver som är i måttlig och behaglig storlek som gör det lätt att läsa för besökarna.
  3. Hemsidan ska ha knappar, menyer och länkar som är enkla att klicka på för att underlätta för användaren.

2. Var unik

Vad kan du erbjuda som ingen annan kan? Finns det något som just ni kan göra som är unikt inom branschen eller är det något som ni gör bättre än alla andra? Varför ska de välja just er? 

Se över det ni säljer och se det utifrån den potentiella kundens perspektiv, finns det något unikt eller värdeskapande? Använd dig sedan av detta, presentera det, visa upp det på ett lockande sätt. Detta ökar chansen för konvertering. Detta ska självklart inte vara några kampanjpriser på produkter eller tjänster, det är en självklarhet för alla verksamheter.

 

 

3. Rätt placering 

Majoriteten av människor använder sig av sökmotorer när de ska hitta hemsidor. De allra flesta använder sig av Google. Sannolikheten att just er hemsida är beroende av Google är hög. Tänk dig att ni säljer bilar i en butik i Växjö.
När potentiella kunder bestämt sig för att det är dags att köpa ny bil i Växjö så kommer de att söka “bilhandel Växjö” eller “köpa bil Växjö” och därefter troligtvis vända sig till de första resultaten på Google. Om du inte syns bland de översta så har du redan där gått miste om potentiella kunder.

4. Håll din content uppdaterad

Fjärde tipset handlar om innehållet på webbplatsen. Det är jätteviktigt att fylla sin webbplats med relevant, intressant och ny content för besökarna. Samtidigt är det viktigt att du uppdaterar innehållet regelbundet för att få in ny content.


Vad är ett relevant innehåll?

I vilken form innehållet kommer i kan variera mellan till exempel text, bild och video. Innehållet kan även ha interagerande funktioner som du kan dela med dig i andra kanaler som utskick och sociala medier.


Varför behöver du innehåll?

Webbplatsen blir mer attraktiv genom att skapa bra innehåll, inte bara för sökmotorerna utan även för besökarna. Besökarnas uppfattade tillit ökar för er och eran verksamhet när ni bjuder på expertis och kunskap, genom att regelbundet uppdatera innehållet lockar du besökarna att komma tillbaka. Detta ökar chansen att besökarna tillslut blir köpbenägna och konverterar till kunder.

Efter längre tider av kontinuerligt uppdaterat innehåll får du tillslut en period där det inte finns något att skriva om, eller? Här nedanför har vi fyra tips om vad du kan skriva om:

 

  1. Informativa posts om hur just dina produkter kan användas optimalt eller hur just det ni gör kan gynna kunden.
  2. Nyhets posts, vad händer i företaget? Nyanställda, nya produkter eller funktioner.
  3. Branschnyheter, håll både dig och dina besökare uppdaterade med vad som händer i er bransch.
  4. Tips, informera kunderna om tips som relaterar kring er verksamhet och era produkter och tjänster.

5. Call-to-action!

Och till det femte och sista tipset, kreativa call-to-actions. En viktig del i arbetet är att du vet vad just du vill att dina kunder ska göra på hemsidan och vad du vill att de slutligen ska hamna. Ofta handlar det om att få potentiella kunder att ringa, boka tid eller skicka mail. Men framför allt är syftet ofta att kunden ska bli intresserade och lockade till köp!

Hur gör du då för att dina potentiella kunder ska nå dit? Jo, du behöver en riktigt bra call-to-action som svarar på besökarnas frågor om vad det är du erbjuder, varför han eller hon ska genomföra ett köp och hur personen i så fall ska göra det. Ditt anrop till handling är en call to action som visar besökarna vad, varför och hur de ska göra. Detta gör du genom att du presenterar din produkt eller tjänst som har en knapp, ett telefonnummer/e-postadress eller möjligtvis ett kontaktformulär i anslutning till sig. Att du bara fokuserar på hur din startsida ser ut räcker inte, du behöver minst en call-to-action på varje landningssida. Genom att du lägger in en call-to-action på varje sida kan du vara säker på att du inte missar potentiella kunder.