Nyheter

Från tryckpress till fiber och IT - Jonas Björnlund om Griffels 30 år

Året då Clinton blev president och Televerket blev Telia valde Jonas Björnlund och kollegan Per att starta Griffel. Vad bolaget var då och har utvecklats till idag skiljer sig mycket åt. Här får du hänga med på hur det som skulle bli Griffel grundades av Öjabypojken 1993 till det Griffel är idag.

Det är tydligt att det finns en drivkraft i Jonas som grundar sig i tillväxt, teknik men framförallt att hjälpa människor. Redan sedan barnsben har han engagerat sig i lokala klubbar och på högskolan drev han en sektion med fokus på att utbilda medstudenterna i programmering - trots att skolan försökte motarbeta honom. Den röda tråden är att skapa, förverkliga och få med sig människor på resan.

– För mig har det alltid varit viktigt att vara någon med högt förtroende. Genom att kunna mycket och hela tiden vidareutveckla smarta lösningar har jag kunnat visa vägen och göra människors vardag bättre, berättar Jonas.

Det kanske är just därför Jonas Griffel ändrat inriktning, utvecklat nya kompetensområden och affärsmodeller flera gånger under dessa 30 år.

Resan började när han och medstudenter grundade ett handelsbolag under studierna. Då ordnade man event, bland annat med stora artister på Växjö konserthus, och tryckte dessutom allt från inbjudningar till sångböcker i den inköpta tryckpressen.

– När man tittar tillbaka på det kunde bolaget lika gärna utvecklats till en reklambyrå. Men oavsett om det varit event eller trycksaker så har kärnan och intresset alltid legat i tekniken.

 

Från event till Appleåterförsäljare

Parallellt hade en kårkollega i Gävle försökt få med Växjökillarna på att bli återförsäljare av Apple. Efter att ha varit i tryckerisvängen ett tag såg Jonas och kollegorna ett behov av en aktör för kreativ grafisk produktion. Sagt och gjort – MacData Växjö AB startade och de tog in tre till kollegor. Aktiekapitalet kom från tryckpressen som såldes av.

– Första datorn såldes till reklambyrån Bläck & CO, som fortfarande finns i Växjö, och vi växte oss starka i det segmentet. Apple krävde att vi också fokuserade på utbildning. Det var då vi bytte namn till Griffel, inspirerat av tavlan i skolan som vi ville digitalisera.

 

Fibern blev katalysatorn

Dialogen med Apple krävde bra uppkoppling, vilket var sällsynt på 90-talet. Killarna installerade, efter mycket stök med Telia, en lina in i lokalen och tog sedan hjälp av vänner för att få det att funka. Samtidigt kantades Apple-samarbetet av skav och när postordern kom minskade marginalerna med låg lönsamhet som konsekvens.

– Intresset för fiber var redan väckt och ett naturligt spår för oss att arbeta vidare på, samtidigt som vi hankade oss fram på Apple-försäljning. Internet var nytt för många och vi såg en styrka att vara den första lokala aktören, vilket i backspegeln visade sig vara en klok tanke. Vi tog därför positionen att vara den som sköter anslutningen in till företag, säger Jonas.

Jonas lyfter ett gott samarbete med Växjö Energi och kommunen som förutsättning. En positiv bieffekt, som egentligen inte var kalkylerad, var att fiberleverans kom med önskade kringleveranser som e-post, hemsidor och servrar.

– Då, som nu, har vår inställning varit att säga “JA” när kunden frågar om vi kan lösa deras utmaning. Jag skulle säga att det är en stor del av vår framgång och långsiktighet.

 

Växa med kunderna

Något annat som hängt med genom åren är att Griffel alltid vuxit med kunderna. På 90-talet beskriver Jonas reklambyrån Givakt som drömkunden. Ett företag med en visionär ledare och ambitiös tillväxtstrategi. Idag är drömkunden detsamma - ett lokalt företag som är på en spännande resa, där Griffel kan vara med från början.

– Vi har alltid drivits av att ha vår fot stabilt här i Kronoberg och hålla handen med företag som vill mycket. Jag tycker vi varit duktiga på att anpassa oss till yttre förutsättningar, möjligheter och förändringar med fokus på det företagen behöver.

Det är sannolikt därför Griffel har kunnat växa stabilt till att idag, 30 år senare, vara drygt 30 personer.

– Griffel förtjänar möjligheten att växa och utvecklas. Det är det enda rätta. Med alla fantastiska människor, kompetensen och allt engagemang.

När Jonas får reflektera över hur det känns att vara en 30-åring avslutar han:

– Det känns inte som 30 år, det känns som knappt hälften. Men jag är stolt, ordentligt stolt. Vi har byggt något långsiktigt där människor blir starkare och företaget växer!

 

När började du på Griffel? 1993

Vad jobbar du med på Griffel? Grundare, styrelseordförande och bollplank till vd

Vad gjorde du 1993? Startade Griffel!