Varför digital närvaro?

"Syns du inte, så finns du inte” - ett vanligt uttryck som du säkert har hört, men detta stämmer även på webben och i den digitala världen.

I dagens moderna samhälle är det enkelt att vara uppkopplad, större delen av den svenska befolkning är idag uppkopplade på sociala medier och använder sig av sökmotorer. Mer än 60% söker på sökmotorn Google dagligen.

Självklart vill du som företag nå ut och synas till de här potentiella kunderna på Google och sociala medier. 

Idag kommer vi ge dig 5 tips för hur ditt företag kan lyckas med att synas. Låt oss börja!

1. Skapa en plan

Tydliga och mätbara mål gör det inte bara enkelt att fokusera och se vad man jobbar emot utan det gör det även enkelt att följa upp och se om det går åt rätt håll. Utan strategi kan faktorer som målgrupp vara oklart, vilket kan leda till att tid och pengar spenderas på fel saker.

2. Den röda tråden

För att inte verka spretig och rörig för dina besökare så är det bra att hålla en röd tråd genom kommunikationen mellan webbplats, digital marknadsföring och sociala medier. Grunden och fokus ska vara på ditt varumärke.

3. Sökordsoptimera

SEO är en av nycklarna till en förbättrad närvaro och ökad trafik. Du vill såklart synas högst och först upp när en potentiell kund använder Google för att hitta dig, om inte så kan du istället förlora en potentiell kund till en konkurrent.

Viktigt att ha med sig är att SEO är ett långsiktigt arbete, inga stora förändringar kommer att ske över natten så ha tålamod!

4. Håll ditt flöde levande

Besökarna vill ha ny och fräsch information som är aktuell, de vill inte ha information om vad som hände för ett år sedan. Det är viktigt att hålla företaget uppdaterad i sina kanaler såsom sociala medier, webbplats och sökmotorer. Innehållet bör även vara väl anpassat för er målgrupp.

Om inlägget eller nyheten är fräsch och relevant för er målgrupp kommer det lättare skapa mer engagemang hos dem och det leder till större interaktion i form av gilla-markeringar, kommentarer, delning och större exponering av inlägget.

5. Analysera mera

Vi har konstaterat att uppföljning är viktigt. Mät, analysera och utvärdera resultatet för uppföljning. Ta del av dagens många analysverktyg som kan hjälpa er att mäta hur bra det har gått. Ta reda på varför just det inlägget gick så bra och fortsätt på det spåret.

Såklart bör ju även dåliga resultat analyseras och tänkas om. Testa något nytt och slösa inte resurser på fel saker.

 

Förutom de föregående punkterna så är det även viktigt att välja rätt kanal för just er att synas på! 

Utbudet av kanaler som finns är stort, vilket ger en stor möjlighet att kunna kommunicera ut till rätt kunder. Det är därför viktigt att veta hur man driver trafik till sin webbplats från bland annat:

 

  • Sökmotorer 
  • Facebook 
  • Instagram
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Pinterest med mera.