Driftstörning - Griffel365 Enhetssäkerhet

13 januari 2023

Fredag 11:30:
Just nu upplevs problem för många användare som använder enhetssäkerhet via Microsoft.

Genvägar försvinner från Startmenyn och aktivitetsfätet, appar avinstalleras helt, det kommer varningar från säkerhetscentret att vissa appar är farliga eller så blockeras dessa helt.

Meddelandet från Microsoft lyder:

Published Time: 2023-01-13 12:57:14
Title: Some users are unable to utilize the Application shortcuts on the Start menu and taskbar

User Impact: Users are unable to utilize the Application shortcuts on the Start menu and taskbar.

More info: The shortcut icons may not appear or would not work.

Current status: We're reviewing customer report data to determine our next troubleshooting steps.

Scope of impact: Impact is specific to some users who are served through the affected infrastructure.


Vi avvaktar vidare information från Microsoft.

 

Fredag 14:30:
Microsoft har lokaliserat felet och stoppat uppdateringen/ändringen som orsakat det.
Vi fortsätter avvakta för att se vad för åtgärder som behövs för att få tillbaks funktionaliteten.

 

Fredag 16.52
Griffel har vidtagit rekommenderade åtgärder från Microsoft för att begränsa problemet. Vi väntar på lösning kring att få tillbaka genvägar/filer för drabbade enheter.

 

Lördag 17.53
Microsoft har applicerat en åtgärd för att inte detta problemet ska hända igen, och håller just nu på att testa olika sätt för att på bästa sätt få tillbaka förlorade genvägar och eventuella applikationer.
Vi kommer efter mer information från Microsoft att kontakta eventuella drabbade användare.

 

Måndag 08.26
Griffel kommer att utvärdera Microsofts fixar, och se om man på ett enkelt sätt kan ågärda felen som orsakats.
Vi kommer därefter kontakta de kunder som har ringt in till vår support för att åtgärda eventuella problem som kvarstår.

 

Måndag 09.09
Eventuell åtgärd kan vara att köra en reperation av Office-programmen. Instruktion om hur man gör detta på Windows 10 och Windows 11 hittar ni här:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/reparera-appar-och-program-i-windows-e90eefe4-d0a2-7c1b-dd59-949a9030f317#ID0EBD=Windows_11

 

Måndag 12.53
Strax innan lunch började vi trycka ut en förändring hos de flesta kunderna, där man får tillbaka genvägarna på startmenyn. 
Med det sagt så kommer tyvärr inte ikonerna tillbaka korrekt i snabbstartsfältet, utan man får ta bort dessa blanka genvägar, söka upp programmet i startmenyn och fästa dem på snabbstartsfältet igen.

Vi kommer att följa upp lösningen med påverkade kunder.

 

Tisdag 15.09
Förändringen ska nu vara uttryckt till samtliga kunder, och information ska ha gått ut. OM det är så att ni fortfarande är påverkade. Så kontakta vår support på vanligt sätt. Annars är rapporteringen och driftstörningen avklarad.